Wijkmuseum Soesterkwartier (WMS) is een kleinschalig museum in de grotendeels vooroorlogse wijk Soesterkwartier in het westen van de stad Amersfoort. Het museum wordt beheerd door Stichting Wijkmuseum Soesterkwartier en wordt hoofdzakelijk gerund door vrijwilligers. Onze missie is:
Wijkmuseum Soesterkwartier brengt het verleden tot leven in het heden. Met het oog op de toekomst, voor de wijk en door de wijk.
Het wijkmuseum, dat bestaat uit een historisch ingericht museumhuis en een aanpalende themazaal met ontvangstruimte en wisselende tentoonstellingen, is al sinds 2012 een vaste waarde in het Soesterkwartier. Wijkmuseum Soesterkwartier wil zich de komende jaren verder ontwikkelen tot een historisch én eigentijds museum dat het culturele, materiële en immateriële erfgoed van een eigenwijze wijk bewaart, uitdraagt en beleefbaar maakt.
Wij zijn op zoek naar een inspirerende man/vrouw die samen met de andere vier bestuursleden richting geeft aan onze missie en doelstellingen. Gezien de dynamische fase waarin het Wijkmuseum zich bevindt, vragen wij iemand die niet alleen mee bestuurt maar ook meedoet.
Wat doet het Bestuur?
Het bestuur stelt het (meerjarige) beleid vast, draagt zorg voor de uitvoering en werkt mee waar nodig. Het bestuur is verantwoordelijk voor het budget, maakt en stelt de begroting vast en beheert de financiën.
Het bestuur onderhoudt een netwerk met andere bestuurders / partners van (culturele) instellingen in de wijk en de regio Amersfoort, de overheid (politiek) en maatschappelijke organisaties.
Het bestuur stuurt de vrijwilligers en de freelancers aan die zorg dragen voor de openstelling en het uitvoeren van projecten.
Algemeen bestuurslid: wie zoeken we?
Ondanks het feit dat wij een vrijwilligersorganisatie zijn, die door enthousiasme en betrokkenheid bij de wijk Soesterkwartier, geschiedenis en erfgoed gemotiveerd wordt, vinden we het van belang dat het bestuur in zijn geheel kennis en kunde heeft op de terreinen van financiën, organisatie en dienstverlening, communicatie en culturele ontwikkelingen. In ons bestuur is op dit moment ruimte voor een algemeen bestuurslid met organisatorische vaardigheden.
Wat vragen wij:
Je hebt affiniteit met de wijk en met geschiedenis en cultuur;
Je hebt affiniteit en/of kennis van musea;
Je neemt actief deel aan het bestuur;
Je bent maatschappelijk betrokken en ondernemend;
Je kunt schakelen tussen beleid en uitvoering en steekt ook zelf je handen uit de mouwen;
Je bent een teamspeler die makkelijk communiceert.
Gevraagde tijdsinzet
Het bestuur vergadert ca. 6 maal per jaar in de avond, bij voorkeur vrijdag, einde middag of op een avond. De stukken voor iedere vergadering vragen een gemiddelde leestijd van 1 uur. Daarnaast vragen we aan bestuursleden extra tijd ter ondersteuning van andere werkzaamheden van het bestuur of activiteiten van het museum.
Ben je geïnteresseerd, mail dan je cv en een korte motivatie uiterlijk 1 maart naar de secretaris van het bestuur, Christel Rengers, info@christelrengers.nl. Wil je eerst meer informatie, mail of bel dan naar de voorzitter, Yvonne Ploum, yvonneploum@gmail.com, 06-55788511
Geef een reactie